چگونه برای کنکور جمع بندی کنیم؟

چگونه برای کنکور جمع بندی کنیم؟

با پایان یافتن دوران نوروز، کم کم دانش آموزان کنکوری وارد مرحله جدیدی خواهند شد. جمع بندی قطعا حساس ترین دوران برای یک فرد کنکوری است. این اهمیت از دو جهت قابل بررسی است. در درجه اول فرد کنکوری پس از گذشت نه ماه درس خواندن تقریبا خسته شده و انرژی برایش باقی نمانده است و از طرفی اگر جمع بندی مناسبی برای کنکور نداشته باشد نمیتواند مباحثی که از قبل خوانده است را به خوبی بازیابی کند. البته روش بهتری وجود دارد که شما با آزمون های آزمایشی جمع بندی کنکور خودتان را پیش ببرید. در ادامه به شما خواهیم گفت چگونه می‌توانید بهترین روش مطالعه برای آزمون های جامع را انتخاب کنید. راستی اگر فرصت کافی برای مطالعه این مقاله را نداری می‌تونی این ویدئو را مشاهده کنی.

لینک کامل این مقاله را می‌توانید در وبسایت دکتر کنکور مشاهده کنید.

جمع بندی کنکور

اگر بخواهیم به طور کامل توضیح دهیم ابتدا باید با جمع بندی و دلایل اهمیت آن آشنا شویم. یک دانش آموز کنکوری معمولا از تابستان کار مطالعه را به طور جدی برای کنکور آغاز می‌کند. البته شایان ذکر است که خیلی از دانش آموزان از سال دهم برای کنکور مطالعه داشته اند اما ما مبنا را اکثریت که از تابستان مطالعه شروع کرده‌اند قرار می‌دهیم.

یک فرد کنکوری تقریبا تا نوروز نه ماه درس خوانده است و حجم عظیمی از اطلاعات و فرمول را در ذهن خود دارد. حال سوال این است که آیا تمامی مطالب را بعد از گذشت این مدت طولانی، هنوز به خاطر دارد؟ این در حالی است که طبق نموار فراموش ابینگهاوس تقریبا بعد از گذشت ۲۴ ساعت ما بخش عظیمی از مباحث را از حافظه خود فراموش کرده‌ایم پس چطور ممکن است یک دانش آموز بعد از گذشته این همه مدت زمان و با این حجم از مطالعه، همچنان مطالب را به یاد داشته باشد؟

اگر دانش آموز بخواهد متوجه شود که کدام قسمت را فراموش کرده و کدام بخش را هنوز در ذهن دارد تنها چاره کار جمع بندی است. چون دانش آموز نمی‌تواند تک تک صفحات و مباحث را ورق بزند تا از خود بپرسد که ایا این مطلب را بلد است یا خیر. پس تا به اینجا با اهمیت جمع بندی آشنا شدیم حال به سراغ انواع روش‌های آن و چگونگی جمع بندی خواهیم رفت.

بهترین روش جمع بندی

چگونه جمع بندی کنیم؟

تقریبا می‌توانیم بگویم که به اندازه تعداد داوطلبان کنکور، روش برای جمع بندی وجود دارد چون هر دانش آموز، روش منحصر به فرد خود را دارد. اما باید به این نکته هم دقت کرد که ممکن است خیلی از دانش آموزان روش غلطی را انتخاب کرده باشند. در این مقاله ما قصد داریم روش های که  اغلب توسط مشاورین و رتبه‌های برتر کنکور اجرا شده است را به شما ارائه دهیم. شما نیز سعی کنید با شناختی که از توانایی و  شرایط خود دارید یک روش را انتخاب کنید و در این چند ماه باقی مانده تا کنکور، اجرا کنید.

بازیابی اطلاعات در جمع بندی کنکور

برای اینکه شما جمع بندی خوبی برای کنکور داشته باشید و بتوانید به خوبی از پس آزمون‌های جامع بربیاید باید اطلاعات و مطالبی که در ذهن خود انبار کردید را بازیابی کنید. این یعنی شما از مطالبی که خوانده اید از خود آزمون های جامع تک درس و تک کتاب بگیرید. برای مثال شما یکبار از کل مباحث شیمی از خودتان امتحان بگیرید. سپس یک بار هم از مباحث شیمی دهم، یازدهم و دوازدهم به طور مجزا امتحان بگیرید. به این شکل شما متوجه خواهید شد که کدام مطالب را قبلا خوانده اید اما الان در حل تست آن مشکل دارید. حال باید آن مطالبی و فصولی را که فراموش کردید دوباره مطالعه کنید. توصیه می‌شوید در این مرحله یک جدولی برای خودتان تهیه کنید و فصل های متخلف کتاب را در آن یادداشت کنید. برای مثال شیمی دهم فصل دوم به طور کامل جمع بندی شد و به پایان رسید.

در این روش الویت شما باید با مباحثی باشد که همواره در طول سال با آن مشکل داشتید و هنوز هم نمی‌توانید به خوبی تست آن را حل کنید. پس از چند دور جمع بندی و آزمون گرفتن الویت خود را به سمت درس هایی ببرید که کمتر در آن گیر می‌کنید. به یاد داشته باشید که در این مرجله اصلا توصیه به خواندن مطالب جدید نیست بلکه شما باید سعی کنید مباحثی را که قبلا خوانده‌اید را دوباره مرور کنید.

 

خلاصه نویسی کنکور

مطالعه‌ خلاصه نویسی ها

خیلی از دانش آموزان در طول سال برای خود خلاصه نویسی های را یادداشت می‌کنند و همیشه با این سوال رو به رو هستند که فایده این کار چیست؟ دوران جمع بندی بهترین زمان برای استفاده از خلاصه نویسی ها است. البته اگر شما جزو کسانی هستید که هیچگونه یادداشتی از دروس خود ندارید، می‌توانید از کتاب موجود در بازار استفاده کنید. کتاب‌های گاج و همچنین موج آزمون نشر الگو کتاب های خوبی برای این دوران هستند. در دروس عمومی نیز برای درس دین و زندگی خلاصه های خط ویژه می‌تواند به شما کمک بکند. برای سایر دروس عمومی هم اگر از قبل به خوبی کار کرده باشیدف خودتان می‌توانید از پس جمع بندی این دروس بر بیاید.

مطالب جدید در دوران جمع بندی

اگر نگاهی به انجمن و سایت های کنکور داشته باشید همواره عده‌ای هستند که می‌خواند بدانند اگر از الان برای کنکور شروع کنیم موفق می‌شویم؟ فرقی هم نمی‌کند که یک سال به کنکور مانده است یا یک روز چون همواره با این پرسش مواجه خواهید شد. حال اگر شما می‌خواهید در دوران بعد از نوروز علاوه بر جمع بندی مطالب قبلی مطالب جدیدی را مطالعه کنید باید به چند نکته توجه کنید.

اول این که باید ببینید چه حجمی را خوانده اید و چه مطالبی باقی مانده است. الویت شما در این دوران و شرایط خاص نیز بازهم باید جمع بندی باشد. یعنی اگر مطالب کمی را از قبل خوانده اید ابتدا باید همان مطالب را جمع بندی کنید و سپس به سراغ مطالب جدید بروید. توصیه می‌شود چهل الی پنجاه درصد زمان و انرژی خود را به جمع بندی مطالب قبلی و باقی زمان را به خواندن دروس جدید اختصاص دهید. روش توصیه شده برای این دسته افراد روش یک روز در میان است. به این شکل که شما یک روز را درس و مطلب جدید می‌خوانید و فردای آن روز به جمع بندی مطالبی که از قبل خوانده اید خواهید پرداخت. البته هر چه پیش میروید این درصد باید تغییر بکند برای مثال شما پس مدت کوتاهی باید سعی کنید هفتاد درصد زمان خود را جمع بندی و سی درصد باقی مانده را به مطالعه مطالب جدید بپردازید. تقریبا میتوانیم بگویم که دانش آموزانی که خوب کار نکرده‌اند دو هفته قبل از کنکور باید این درصد را نود به ده تبدیل کنند.

نکته: در یک ماه پایانی کنکور سعی کنید اصلا به خواندن مباحث جدید که سخت هستند نروید. سعی کنید اگر مطلب جدیدی در روز های پایانی قرار است خوانده شود تا حد امکان ساده باشید. برای مثال هرگز در ماه آخر به سراغ مبحث دینامیک نروید و سعی کنید فصل راحت تری را انتخاب کنید تا شانس شما برای حل تست و دادن پاسخ درست بیشتر شود.

حل آزمون جامع و جمع بندی در خانه

 

جمع بندی کنکور در خانه

همانطور که قبلا گفتیم وقتی به این بازه از سال میرسید حجم مباحث به شدت زیاد شده است. حالا دیگر شما نه وقت و نه انرژی لازم را دارید که تک تک دروس و مباحث را تست زنی کنید. چاره این است که به آزمون جامع روی بیاورید. پیشنهاد می‌شود هر سه روز یکبار شما یک آزمون جامع عمومی حل کنید و هر هفته نیز  به یک آزمون جامع کامل را پاسخ دهید. حال اگر دانش آموزی قوی هست و به خوبی کار کرده یعنی حدودا تراز بالای ۶۵۰۰ دارند می‌توانند یک روز در میان آزمون عمومی و سه روز در میان آزمون جامع از خود بگیریند. اما به طور کلی همه دانش آموزان حتما باید در ماه آخر از خود آزمون های جامع را به شکل سه روز یک بار بگیرند.

فواید آزمون های جامع

البته آزمون های جامع برای شما فواید خواهد داشت که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مدیریت سر جلسه آزمونآزمون جامع باعث خواهد شد که شما با تکنیک های مدیریت سر جلسه آزمون به خوبی آشنا شوید و بتوانید زمان را مدیریت کنید. همچنین اگر جزو کسانی هستید که در آزمون آزمایشی شرکت نمی‌کنید به این شکل می‌توانید به خوبی از پس استرس ناشی از کنکور بربیاید.

شناسایی نقاط ضغف: از این طریق شما به راحتی متوجه می‌شوید که در کدام فصول مشکل دارید و نمی‌توانید تست ها را حل کنید به این ترتیب در این مدت کوتاه خواهید توانست نقاط ضعف خود را نیز بهبود دهید.

مرور مطالب با تست زنی: وقتی شما سوالات را حل می‌کنید برخی عبارات و کلمات که قبلا آن را مطالعه کرده‌اید برای شما شکوفا می‌شوند این به شما کمک خواهد کرد تا مطالب را چندین بار مرور کنید.

آشنایی با عملکرد طراح سوال: قطعا وقتی به طور مداوم در معرض انواع تست ها قرار بگیرید متوجه خواهید شد که کدام مبحث برای طراح حائز اهمیت است یا طراح به شکلی از آن سوال طرح می‌کند به این ترتیب زمان بیشتری را روی آن قسمت خواهید گذاشت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






[ جمعه 12 ارديبهشت 1399 ] [ 21:14 ] [ هادی شکری ]
[ ]